SøndagsåsenSøndagsåsen ligger i Bisjord. Åsen har to registrerte høyder på henholdsvis 48 og 51 meter over havet. Søndagsåsen ligger ca 200 meter nordøst for Rema 1000 butikken på Skreppestad. Det kan se ut som det er utsikt derfra, siden man lett ser fjellets høyeste punkt fra parkeringsplassen til Rema 1000. Det kan se ut som det har vært steinbrudd der oppe. Noen som vet? Åsen skal forsøkes bestiges til våren/sommeren. Noen som har vært der oppe? FuglåsFuglås ligger i Eikedalsmarka. Åsens høyeste punkt ligger 219 meter over havet, og er kun 3 meter lavere enn mer kjente Salsås. Det er meget bratt mot vest, og nokså bratt mot sør og nord. Bestigningen av åsen gjøres fra øst. Det går sti til toppen! I luftlinje ligger Larvik torg 4 km øst for Fuglås. Stavern ligger 6,5 km sørøst for åsen. Nærmeste vann er Bakkanetjønn, som ligger 310 meter nordøst for åsen. Utsikten vet jeg ingen ting om. Noen som har vært på åsen? Eller som vet noe annet om den? Varden i VestmarkaI Vestmarka har Larviks befolkning et flott turområde. Der ligger bl.a. Lauveseter; Larvik Turistforenings hytte. Lauveseter er åpen hver søndag i vintersesongen. Hvis det er skiføre er hytta også tilgjengelig om lørdagen. De fleste på tur parkerer bilen ved Rømminga og går opp til Lauveseter langs skogsbilveien. Da er det ca. 3,7 km opp til Lauveseter. Man kan også følge blåmerkede løyper i skogen. En vestlig og en østlig løype. Vestmarka har imidlertid så mye mer av naturopplevelser å tilby. Det ligger flere åser i Vestmarka som nesten aldri blir besøkt av mennesker. En av dem er VARDEN, ca. 200 m.o.h.. Varden ligger noen hundre meter nordvest for Hallingsdalen og ca 2 km sørvest for Lauveseter. Furuåsene ligger et par hundre meter vest for Varden.( Se vedlagte kart ) Det er nesten umulig å bestige åsen fra vest, nord eller øst. Fra sør derimot, er det relativt greit å komme opp på åsen. Det er imidlertid ganske bratt og ingen stier. Så stor forsiktighet bør utøves ved klatring opp på åsen. Som navnet antyder er det bygd opp en varde på det høyeste punktet. ( Se fotografi ). Steinvarden har faktisk innlagt ildsted. Det er en flott utsikt mot Farris, og Skagerak kan ses mot horisonten. I dag klatret jeg opp på åsen for første gang. I min alder er det sjelden med førstegangsopplevelser, og derfor var turen som sådan veldig givende. Det som slo meg da jeg kom opp var mengden av stein som var brukt for å bygge opp varden. Så vidt jeg kunne observere var det også andre steiner på toppen av samme form og størrelse. Kan disse ha vært rester av en steinmur som har blitt brukt til å forsvare åsen? Det har fra faglig hold vært spekulert på om at det på Hallingsdalsslottet Om bygdeborger kan man lese her.
Kart for de vurderer å ta seg en tur opp på åsen
Varden
Vi ser her mot Furuåsene ( Pek og klikk for større kart eller bilder ) IngriåsenIngriåsen ligger 181 meter over havet. Åsen ligger rett nordøst for Ulfsbakktjønn (135 m.o.h.). Boligområdet på Veldre ligger rett øst for åsen. Sky skole ligger noen hundre meter nordøst for åsen. Larvik torg ligger i underkant av 3 km vest for åsen. Ingriåsen ligger i et mye brukt turområde, nemlig Eikedalsmarka. Her går det stier på kryss og tvers. Om det er utsikt fra åsen vet jeg ikke, har aldri vært der. Men er det noen der ute som har vært der eller vet, så vil jeg gjerne vite det og eventuelt annet om åsen. Kjelleråsene, vest for Lauvbuvann i VestmarkaKjelleråsene i Vestmarka er verdt et besøk for de som ønsker en tur utenom stiene. Imidlertid er terrenget kupert, og det kan være litt vanskelig å ta seg fram enkelte steder.
Utsikt mot veien på østsiden av Lauvbuvannet.
Åsene er på enkelte steder gjennomskåret av smale kløfter i retning nord/syd. Derav navnet kjeller. Kløften på fotografiet over har loddrette vegger, og når man går i gjennom kløften får man følelsen av å være i en kjeller. Her er mye å oppleve av uberørt natur med spesielle formasjoner. ( Pek og venstretrykk for større kart og bilder ) TorpevannetTorpevannet ligger i Tvedalen i Brunlanes. Vannet ligger 6 meter over havet, og omkranses av blant annet Løkås 86 meter over havet og Stegeråsen 82 meter over havet. Begge åsene ligger på vestsiden av vannet. Vannet er avlangt, og strekker seg rundt 1,8 km i nord – sør retning. Det er to viker i Torpevannet, den ene heter Svanevika, og er ca 350 meter lang. Vika som går inn til Barkevik, er ca 780 meter lang og er på det smaleste bare noen få meter bred. Det ligger en campingplass her, og det er en flott sandstrand ved vannet, med badeflåte/stupetårn. Dette er en deilig plass for dem som ikke er så glad i saltvann, og som vil bade i et av Norges varmeste vann! Dybde vet jeg ikke. Noen som vet dybde på, eller andre ting om vannet? Skriv noen ord! På denne siden finner dere bilder av og rundt vannet: Oversikt over vann i Larvik KommuneNy oppdatering av tråden. Vannene ligger nå i alfabetisk rekkefølge. I denne tråden vil jeg legge inn alle vann som er blitt omtalt i denne sonen! Utenom navnet på vannet, vil jeg legge til høyde over havet, dybde og hvor det ligger. Flere detaljer vil være å finne under egne tråder for hvert enkelt vann i sonen. Her har dere oversikt over hvilke vann som per dags dato er omtalt i sonen: Damvann Farris Guttevannet Holtetjønn Pikevannet Skjærsjø Steinsholttjønna Tangenvannet Turrumvann Ulfsbakktjønn Åsrumvannet Oversikt over fjell i Larvik KommuneNy oppdatering av tråden. Nå står alle fjell i alfabetisk rekkefølge. I denne tråden vil jeg legge inn alle fjell som er blitt omtalt i denne sonen! Utenom navnet på fjellet, vil jeg legge til høyde over havet og hvor det ligger. Flere detaljer vil være å finne under egne tråder for hvert enkelt fjell i sonen. Her har dere oversikt over hvilke fjell som per dags dato er å finne i sonen: Almedalskollen Blåekreåsen Bommestadåsen Brasteinåsen Brattås Brånakollane Buktås Damvannskollen Doktorfjellet Fagerliåsen Falken Farmenrøysa Fuglås Gampedalsåsen Hallingsdalslottet Hauketoppen Hegdalåsen Heiaåsene Holtehedde Hvalgapet Hvatumåsen Jordstøyp Kjelleråsen Kjerringfjellet Kjerringåsen Korpås Lauvesnyta Løkås Martineåsen Mesterfjellet Musekollen Oseberget Rolighetsåsen Røysås Røysåsen Salsås Sandvikskollane/Træleås Signalen Stangeråsen Stueås Svartevassåsen Svarvestolen Søndersberget Såtås Tistelåsen Vardeberget Varden Vettakollane TistelåsenTistelåsen ligger i Brunlanes, ca. 1,4 km øst for Berg kirke. Åsen har to punkt for høyde over havet, og det høyeste punktet ligger 66 meter over havet, mens det nest høyeste ligger 62 meter over havet. Utsikt vet jeg ingenting om, men tatt i betraktning at det er en del fjellknauser rundt om, så tviler jeg på om det er spesielt god utsikt! Til Stavern i øst er det ca 5,6 km og til Hummerbakkfjorden i sørvest er det ca 1,4 km. Vet du noe om åsen? Skriv i tråden! Se kart til høyre for vei beskrivelse! GampedalsåsenGampedalsåsen ligger langt nord i kommunen, litt over 3 km nord – nordvest for Hvarnes. Åsen har to punkt for høyde over havet, og det høyeste punktet ligger 277 meter over havet. Det nest høyeste 274 meter over havet. Det er meget bratt mot øst og vest. Utsikt sannsynligvis god mot øst og vest. Mot nord er det ca 1 km til Lardal, mot øst er det ca 5,7 km til Andebu og mot Larvik by i sør, er det ca 30 km! Vet du noe om åsen? Skriv i tråden! Se kart til høyre for vei beskrivelse! KjerringfjelletKjerringfjellet ligger rundt 1,8 km i luftlinje sørvest for Kjerringvik. Fjellets høyeste punkt ligger 117 meter over havet. Kjerringfjellet har 6 registrerte høyder til, og de ligger henholdsvis 107, 3 ganger 111, 115 og 116 meter over havet. Til havet i retning øst er det rundt 400 meter i luftlinje og til havet i retning sør er det rundt 900 meter i luftlinje. Det er flere hytter på og rundt fjellet. En hytte er til salgs og er mye omtalt, med denne følger det en bunkers. Har selv aldri vært på fjellet, men av bildene dere kan se på linken nedenfor, så er det fantastisk utsikt fra toppen! Kjerringfjellet er ofte feilaktig kalt for Kjerringberget, noe ØP nett gjorde når de skrev om den etterhvert mye omtalte hytta på Kjerringfjellet. LES MER HER KjelleråsenKjelleråsen ligger i underkant av 2 km i luftlinje sør for Bommestand. Åsens høyeste punkt ligger 75 meter over havet. Kjelleråsen har 3 registrerte høyder til, og de ligger henholdsvis 69, 72 og 73 meter over havet. Til Lågen i vest er det rundt 1,3 km i luftlinje. På forskjellige kart kan det se ut som det er kulturminner å finne på og rundt åsen. Har selv aldri vært på åsen så utsikt kan jeg ikke uttale meg om. Noen som har besøkt Kjelleråsen? Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer